Comencem pel final. Una finestra amb
cortinetes i darrere d'elles una velleta octogenària asseguda en el seu balancí
observant amb ulls eixerits i mirada extraviada l'horitzó que punteja la tanca
del seu jardí. Un xicotet edèn poblat d'acàcies, buganvilles, jacarandes,
geranis barrejats amb timons i brots de sàlvia, calèndules i espígols que
conformen un paisatge que concreta l'autèntica dimensió del territori que ocupa
la seua ment, tan delicada com resolta, tan indulgent com intransigent segons
quines coses.
Sense moure una pestanya imagina els
milers de vegades que va anar i a tornar de l'institut en què va desplegar les
seues habilitats professionals durant dècades contribuint amb passió a
l'emancipació de centúries de xiques i xics, habitants d'un barri de
desheretats i no obstant això paradoxalment rics en generositat i compromís.
Allí, com a la seua casa i on ha intervingut (València, Tarragona, Elx, el Centre
de Professors d'Alacant) ha ajudat a modelar amb la passió de les seues mans i
la potència del seu intel·lecte àmplies parcel·les del batxillerat artístic,
que va materialitzar en la pràctica erigint l'IES Verge del Remei com una
referència d'aquesta faceta de l'educació institucional tant a la ciutat com al
país. Sovint la imagine deambulant per aqueix particular hàbitat, sens dubte un
dels seus predilectes. Allà la veig embullada sempre amb la gent, siguen
col·legues, alumnes, famílies, potestats o ciutadans del comú.
Carme és persona accessible, pròxima,
entranyablement amistosa i familiar. Òbviament a la seua manera, perquè ella és
com és, “socarrada” del Raval, obstinada
en la defensa de les seues idees i dels seus senyals identitaris. Persona
apegada a la seua terra, a les seues vicissituds i als seus habitants. Tal
vegada per eixa propensió a l'arrelament, per la seua estima de l'espai vital
quotidià, va determinar amb el seu inseparable company fer com aquell vell
ferroviari que en jubilar-se va instal·lar el seu estatge en una via morta,
just al costat del baixador que resistia al costat de la vella i enyorada
estació, la seua utopia. En aquest cas es tracta d'una casa àmplia i bella, amb
prestància no exempta de funcionalitat, situada en la rodalia de la seua
particular Arcàdia, que tots dos gaudeixen compartint-la amb familiars,
amistats i afins.
A penes mitja hora després, o vint anys
abans, que el mateix dóna –què importa a hores d'ara la mesura del temps!– observe
a la nostra protagonista discutint amb els seus col·legues i deixebles, fent
broma amb els seus amics, pintors i professors (també certs polítics),
treballant amb nocturnitat i laboriositat, bregant per dissipar la boira que
hidrata certs espais evanescents ensutjats de grafit, o conformant suports que de
vegades acullen composicions inapel·lablement figuratives i altres emparen
textures d'aparença ingènua que, per poc que les mires, traspuen riquesa cromàtica
i simplificació formal que recorden a l'estètica de Tàpies i evidencien
influències mironianes; fins i tot apunten a l'elegància i a la senzillesa
característiques de l'art oriental.
Un fictici viatge en el temps posa davant
els meus ulls la imatge esvaïda, en blanc i negre, d'una bella joveneta
freqüentant les classes que s'imparteixen en la vetusta Escola de Belles Arts
de Sant Carles, de la Universitat Politècnica de València. Somia amb ser
artista i compatibilitza els seus deures i èxits acadèmics amb una intensa vida
social que l'acosta a les avantguardes artístiques i polítiques, unes
referències que romandran en el substrat de la seua vida personal i artística
al llarg dels anys. Un nou malabarisme cronològic m'ofereix la figura de Carme
embullada entre ordinadors, programes informàtics i aplicacions. Contraste la
intensa passió que posa en tot allò que emprèn, la seducció que desplega per a
embarcar en els seus projectes a quantes persones té al seu abast, la seua
capacitat organitzativa, la seua vocació de lideratge, el seu infinit
entusiasme pel que li agrada fer.
Si alguna cosa resulta especialment
valuosa en aquest temps de complexitat és saber què es vol, reconèixer-se en
una identitat autèntica i ser capaç de projectar-se des d'ella. Estem tan
acostumats a moure'ns per inèrcia o a ser influenciats pels altres que sovint
oblidem quelcom tan primordial com connectar amb els nostres vertaders
desitjos. No és el cas de la nostra protagonista, plenament acoblada amb ella
mateixa i amb la seua història personal. Estic convençut que fa anys que va
assimilar que el difícil en la vida és saber el que es vol, perquè fer-ho
sempre resulta molt més fàcil.
Guiat pel seu pragmatisme m'obstine a
reprendre la seqüència del relat que retorna a Carme als seus orígens. Torna a
Moixent per a transfigurar-se en aquella xiqueta que joguinejava en el taller
del seu avi, furgant entre els retalls de fusta, somiant amb els objectes i
figures que amagaven les seues vetes, construint cridaners i alternatius
bastidors i suports per a les seues teles, mirant la realitat amb els mateixos
ulls eixerits, imaginant l'infinit món que li aguarda just darrere d'eixe tapial
que hui acull el jardí del seu esbarjo. On, ara sí, reposa la seua imaginació
amb els ulls mig aclucats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario